Гаджети Apple — це абсолютно особливий світ, сильно відмінний від інших брендів і операційних систем. Роблячи вибір на користь «яблука», користувачі отримують якісну техніку з оптимально оптимізованими софтом і «залізом». Але «в доважок» — і цілий ряд специфічних умов і обмежень на експлуатацію. Одне з них безпосередньо стосується ремонту та заміни комплектуючих при поломці пристрою. Користувачеві належить вирішити, встановлювати оригінальні запчастини або копію. Про цей аспект і піде мова в представленому матеріалі.
З історії питання: чому це важливо
Коли справа стосується Apple та її продукції, оригінальні запчастини — це не просто питання якості, проблема лежить набагато глибше. Гаджети фірми можна любити, можна щиро зневажати. Але навіть фанатів бренду нерідко обурює надто агресивна політика Apple. Наведемо кілька прикладів.
Повне блокування iPhone
З виходом iOS 11.0.3 з'явилася «помилка 53». Заміна дисплея або інший ремонт iPhone 6/6S в неофіційному сервісі призводив до того, що сенсорний ввід переставав працювати, замість смартфона власник отримував некеровану «цеглину». І зняти блокування можливості вже не було. Під тиском громадськості, підкріпленого масовими позовними заявами до суду, компанія пішла на поступки і перестала безповоротно блокувати пристрої.
Сервісні повідомлення про неоригінальні комплектуючі
Ще одним етапом боротьби з контрафактом стали сервісні повідомлення, які можуть висвітлюватися на екрані блокування після ремонту. Вперше вони з'явилися в моделях XR, XS та XS Max і стосувалися стану акумулятора. Текст з'являється після включення блокування і повідомляє: Увага — акумулятор! Не вдалося підтвердити, що в цьому iPhone використовується акумулятор виробництва Apple. Для даного акумулятора недоступна інформації про його стан. Тобто крім самого факту повідомлення, недоступні дані про знос батареї, наскільки вироблений її ресурс.
Ідея прижилася. З появою iPhone 11, включаючи 11 Pro і 11 Pro Max, подібні повідомлення користувачі будуть отримувати при заміні дисплейного модуля. Важливий момент — запчастина може бути оригінальною, знятою з аналогічної «донорської» моделі смартфона. Але якщо її встановили в неавторизованному сервісному центрі, а таких в Україні переважна більшість, «Important Display Message» з'явиться.
Чотири дні після заміни дисплейного модуля повідомлення буде світитися на дисплеї після включення блокування. Через два тижні його можна буде прочитати в розділі налаштувань. Пізніше повідомлення відображається в розділі Settings /General /About.
Ставлення користувач до подібних заходів неоднозначне. З одного боку, на вторинному ринку простіше визначити, які зміни були внесені попереднім власником. З іншого — якщо господар перший, зі своєю чесно купленої річчю він повинен мати право робити все, що захоче, включаючи ремонт в зручній майстерні за прийнятну ціну, чи не так?
Оригінальні запчастини Apple: а чи був хлопчик?
Як видно з попереднього розділу, максимально комфортне використання пристроєм забезпечують тільки оригінальні комплектуючі, встановлені в сертифікованих СЦ. А тепер факт: політика Apple, серед іншого, включає повну відмову від поставок оригінальних запчастин в магазини та сервісні центри. Так, в офіційні теж. Хочете оригінальний дисплейний модуль — купуйте новий iPhone.
Хоча і тут є пара умовностей. Насправді навіть «рідні» дисплейні модулі та інші комплектуючі роблять не на власних заводах Apple, а на підприємствах-субпідрядниках. В першу чергу це Foxconn і Inventec, розташовані в Китаї. Організувати виробництво в США за рядом причин немає можливості. Яскравий приклад з Mac Pro, який спробували збирати в техаському Остіні і зіткнулися з нестачею гвинтиків, показав, наскільки краще в Китаї продумана логістика, організовано виробництво в цілому.
Комплектуючі OEM
Виходить, в інтернет-магазинах з поміткою «оригінал» продають репліки? Що ж тоді називають оригінальними запчастинами в офіційних сервісах?
Тут ми приходимо до питання про те, що таке комплектуючі якості OEM.
Original Equipment Manufacturer, або українською виробник оригінального устаткування — позначення рівня якості комплектуючих певної категорії. Ці деталі виробляються на заводах за ліцензією від виробника гаджетів, в даному випадку — Apple. Якість ОЕМ можна порівняти з «рідними» запчастинами, встановленими при випуску смартфона.
Більш докладно про запчастини OEM-якості ми розповімо в наступній статті. Поки ж досить знати, що саме OEM-комплектуючі маються на увазі під якістю original при ремонті як в офіційних сервісних центрах, так і в ряді інших випадків.
Деталі з донорів
Звичайно, є ще дисплейні модулі, які знімають з інших айфонів. Якщо донорський пристрій не піддавався ремонту, то ви отримаєте оригінальну запчастину. Але тут теж є нюанси, головні з них:
- наскільки сильно пристрій було піддано впливам під час експлуатації;
- чи є донор в наявності, коли ремонт знадобиться саме вам.
Особливо актуальна проблема при ремонті нових моделей. Тому краще орієнтуватися на «умовний оригінал» — дисплеї ОЕМ.
Запчастини та сервіс Apple: стан справ в Україні
На жаль, на території України екосистема Apple представлена далеко не повністю. У нас можна купити оригінальний сертифікований iPhone або інший пристрій бренду. Але з його обслуговуванням і ремонтом виникнуть певні складнощі.
Навіть в Києві відсутні офіційні сервісні центри та магазини Apple Store. Але зовсім без підтримки користувачі не залишилися. По-перше, є авторизовані СЦ і магазини — партнери Apple. І на розширення їх кількості дає надії, наприклад, недавня ініціатива компанії — програма Independent Repair Provider Program. В її рамках незалежні ремонтні майстерні отримають ліцензію на дрібний ремонт пристроїв бренду. Ліцензія надасть доступ до технологій діагностики і оригінальних запчастин. Для участі в програмі хоча б один з інженерів СЦ повинен пройти навчання AppleCare Technician Training і відповідне тестування за його підсумками. Поки дія програми не поширюється на Україну, але з часом це може змінитися.
Крім того, в 2019 році відкрилися кілька магазинів Apple Shop. Це не повноцінний магазин, а скоріше бренд-зона на базі партнерів фірми. Проте вони працюють під прямим контролем Apple. Тому фанати бренду можуть очікувати і інші позитивні нововведення в найближчі роки.
Неофіційні сервісні центри
Для ремонту все-таки можна звертатися і в несертифіковані СЦ. Це істотно дешевше. А якщо приділити достатньо уваги вибору і репутації майстерні, якість самого ремонту і використовуваних запчастин користувача не розчарує. Одна з важливих переваг таких сервісів — можливість компонентного ремонту замість модульного в офіційних майстернях. Наприклад, вам не доведеться купувати і міняти весь дисплейний модуль, якщо досить перепаять шлейф. Правда, за ремонтом або заміною по гарантії потрібно йти виключно в авторизований СЦ.
Підіб'ємо підсумки
Політика Apple вкрай категорична в плані установки неоригінальних запчастин. При цьому повноцінних умов для заміни зламаних деталей на оригінальні не забезпечується:
- оригінали ставляться тільки при випуску нових гаджетів, в інших випадках використовуються комплектуючі OEM;
- ціни на ремонт в офіційних сервісних центрах зашкалюють;
- в Україні є тільки авторизовані майстерні, офіційних сервісів Apple немає.
З метою економії і для спрощення процедури ремонту користувачі нерідко роблять вибір на користь копій дисплеїв і інших комплектуючих. Про те, які види реплік представлені на ринку, поговоримо в наступній статті нашого блогу AKS.ua.